5/9 2017

Der skal sættes 52 pæle i Roskilde Fjord

Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018.

Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af armeringsjern og der er faste aftaler om levering af tonsvis af beton.

”Det er en meget vigtig opgave, der nu går i gang på selve brobyggeriet, og den er ikke helt nem. Havbunden og undergrunden på Roskilde Fjord byder ikke på de mest optimale jordbundsforhold til brobygning,” siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet og fortsætter:

”Jordbundsforholdene gør, at bropælene skal meget langt ned i undergrunden før vi rammer kalken. Nogle steder over 40 meter.”

Broen skal bygges på i alt 16 bropiller, hvoraf de 13 står i fjorden. Det er de 13 piller i vandet, der skal have pælefundering i forskellig dybde. Alle 13 pælefunderede piller får 4 pæle. Det er rigtig mange pæle, der skal bores ud til og støbes i Roskilde Fjord – 52 i alt.

De maksimale dimensioner på pælene vil være 2 meter i diameter og omkring de 47 meter i længden. Tættere på land reduceres størrelsen på pælene en smule.

Entreprenøren starter på den midlertidige dæmning på Frederikssundssiden og flytter efterfølgende over til den midlertidige dæmning ved Tørslev Hage.

Sådan sættes pælene i Roskilde Fjord

Entreprenøren starter med at bore et stort jernrør ned i havbunden, indtil man når kalken. Når jernrøret er renset for jord- og sandmaterialer, sænkes et net af armeringsjern ned i hullet og til sidst støbes røret ud med beton.

Sådan støber vi pælene

19. okt. 2017 09.40
Nu kan du følge byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro, livet på byggepladsen og de store maskiner i aktion på nærmeste hold. I forbindelse med byggepladsen på Frederikssund-siden har Fjordforbindelsen Frederikssund etableret...
Læs mere
12. okt. 2017 06.39
Her i oktober gentager vi ”På tur med projektchefen”, som er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på det store byggeri af Kronprinsesse Marys Bro.
Læs mere
5. okt. 2017 10.43
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner i 2019, bliver det med et såkaldt free flow betalingsanlæg, altså et betalingsanlæg uden bomme og hvor man ikke behøver at sænke farten, når man passerer. Fjordforbindelsen Frederikssund ønsker input fra markedet til betalingsanlægget inden det endelige udbudsmateriale offentliggøres og inviterer alle potentielle leverandører til informationsmøde om udbudsprocessen.
Læs mere
29. sep. 2017 10.45
Den kommende motortrafikvej skal på Tørslev Hage ligge under terræn. For at grave vejen ned skal der etableres støttevægge til at holde på jorden. Det arbejde begynder nu og står på frem til slutningen af foråret 2018.
Læs mere
15. sep. 2017 10.04
27 kollegaer fra det norske Vegvesen besøgte i går Fjordforbindelsen Frederikssund for at få inspiration om håndtering af støj og naboer i byggefasen.
Læs mere
12. sep. 2017 06.32
"Sammen lagde vi et pres på Christiansborg," siger Ole Find Jensen om processen op til den nye fjordforbindelse.
Læs mere
8. sep. 2017 08.34
Hen over efteråret inviterer Vejdirektoratet ”På tur med projektchefen”. Det er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på det store byggeri af Kronprinsesse Marys Bro.
Læs mere
5. sep. 2017 11.25
Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018. Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af...
Læs mere
14. aug. 2017 07.13
Fra midten af august begynder arkæologerne at undersøge det område, hvor det kommende tilslutningsanlæg ved Frederikssundsvej skal ligge.
Læs mere
9. aug. 2017 13.18
I dag støber vores entreprenør fundamenterne til den bro, der skal føre Tørslevvej over den kommende motortrafikvej. Broen ved Tørslevvej er et af to bygværker på Tørslev Hage, der skal laves i år. Dagens støbning er startskuddet på byggeriet af selve broen. Vi forventer, at broen ved Tørslevvej står færdig omkring juletid. Den anden bro, der skal bygges i umiddelbar nærhed er broen ved Gl. Færgegårdsvej. Det arbejde går i gang i efteråret og forventes afsluttet i sommeren 2018.
Læs mere