3/10 2016

Kontrakten på højbroen over Roskilde Fjord er i hus


Kontraktunderskrivelsen er kulminationen på flere års arbejde med planlægningen af den kommende fjordforbindelse og starten på en ny og spændende etape af projektet. Joint venturet består af Rizzani de Eccher (Italien), Besix (Belgien) og Acciona Infraestructuras (Spanien), som alle er store og yderst erfarne entreprenørvirksomheder med bred international erfaring.

"Med dagens underskrifter af totalentreprisen er den nye bro godt på vej og det efter mange års ventetid. Det er til stor glæde for bestyrelsen for Fjordforbindelsen Frederikssund SOV og de mange nuværende og fremtidige interessenter og brugere af broen,” siger Leif Tullberg, bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund.

Joint venturet har stor erfaring med totalentrepriser - herunder projektering og anlæg af betonbroer, vejbroer over vand, vejanlæg samt anlægsarbejder i Natura 2000 områder, som er særligt følsomme naturområder. Joint venturet har en række relevante projekter i sin samlede opgaveportefølje, som minder om den opgave, de står foran.


”Det er en stor dag på projektet og for Vejdirektoratet. Med underskrivelsen af totalentreprisen når vi endnu et delmål. Det vindende joint venture leverede det bedste bud både ud fra kvalitet og pris. Jeg ser frem til vores daglige samarbejde frem til broen står færdig til glæde for alle i regionen,” siger projektchef Henrik Vincentsen.

”Samtidig er det godt at se, at selvom joint venture-parterne alle er udenlandske, kommer der alligevel et væsentligt dansk aftryk på opgaven, idet joint venturet har valgt flere danske underleverandører. De har SWECO som rådgiver på bl.a. miljø og geoteknik og MJ Eriksson som underentreprenør på jord- og afvandingsarbejder,” siger Henrik Vincentsen.

I forbindelsen med underskrivelsen af kontrakten fortalte Riccardo de Eccher, direktør i Rizzani de Eccher og repræsentant for joint venturet, at de glæder sig til opgaven og allerede har igangsat mobiliseringen af holdet, der skal gennemføre opgaven. På nuværende tidspunkt lader det til, at de første aktiviteter med landmåling og geotekniske undersøgelser vil blive påbegyndt inden jul, men en egentlig etablering af byggeplads først vil foregå i starten af 2017.


Fakta om projektet

Den kommende bro over Roskilde Fjord er en del af projektet med at anlægge en ny fjordforbindelse, som forbinder Frederikssund og Hornsherred. Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund. Og omkring 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

Det forventes, at broen åbner for trafik i 2019.

Den samlede pris på projektet er omkring 2 mia. kr.

Fakta om joint venture

Rizzani de Eccher s.p.a er en italiensk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Firmaet ejer flere firmaer, der er specialiseret i at bygge udstyr til at bygge konstruktioner med. Virksomheden blev grundlagt i 1831 og er fortsat familieejet.

N.V. Besix S.A. er en belgisk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger. Virksomheden blev grundlagt i 1909 og er placeret i Bruxelles og opererer primært i Europa, Nord- og Centralafrika, Mellemøsten, Centralasien samt Australien.

Acciona Infraestructuras S.A. er en spansk entreprenørvirksomhed af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Virksomheden er kendt for sin store fokus på R&D (Research and Development). Virksomheden blev grundlagt i 1997 efter fusionen af MZOV og Cubiertas y Tejados. ACCIONA Infraestructuras S.A. er et datterselskab af Acciona S.A.

Fakta om Fjordforbindelsen Frederikssund SOV

SOV står for Selvstændig Offentlig Virksomhed.

Fjordforbindelsen Frederikssund SOV's formål er etablering af en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, og et betalingsanlæg. Endvidere skal Fjordforbindelsen Frederikssund SOV optage lån til finansiering af projektet og har i forlængelse heraf desuden til formål at opkræve betaling for passage af biler til brug for tilbagebetaling af lånet, samt at etablere, drive og vedligeholde et betalingsanlæg.

Fototekst: De underskrivende parter Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet; Jens Holmboe, vejdirektør, Vejdirektoratet; Riccardo de Eccher, direktør i Rizzani de Eccher; Purificacion Torreblanca García, Roads, Bridges & Special Structures Unit Director i Acciona Intraestructuras og Jean Polet, General Manager Europe i Besix.

8. dec. 2017 10.34
Måske har du bemærket de både, der de sidste måneder har haft hjemme på Roskilde Fjord. Bådene er en del af Fjordforbindelsen og det store anlægsprojekt. En af dem er Transfer Vessel, der sejler projektets medarbejdere ud til fjordens arbejdsområder.
Læs mere
14. nov. 2017 13.50
I dag besøgte finansminister Kristian Jensen, borgmester John Schmidt Andersen og lokalpolitiker Hans Andersen Fjordforbindelsen Frederikssund. De fik en gennemgang af projektet og en rundvisning på byggepladsen. For en stund var jakkesæt og slips skiftet ud med hjelm og sikkerhedssko.
Læs mere
8. nov. 2017 12.09
Fjordforbindelsen Frederikssund er klar til at finde den leverandør, der skal stå for Danmarks første free flow betalingsanlæg – altså et betalingsanlæg uden bomme og hvor man ikke skal sænke farten, når man passerer. Anlægget skal etableres ved Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord, der åbner i slutningen af 2019.
Læs mere
30. okt. 2017 11.20
De midlertidige dæmninger på begge sider af Roskilde Fjord står lige nu under vand, men heldigvis er vandstanden begyndt at falde. Snart kan vi begynde at pumpe vand væk, få overblik over og udbedre skaderne. Vores entreprenør var heldigvis godt...
Læs mere
25. okt. 2017 13.15
Tusindvis af genstande er blevet udgravet nær Frederikssund og på Hornsherred. Arkæologer fra Museumskoncernen ROMU har gjort store og små opdagelser, inden anlægsarbejdet med Kronprinsesse Marys Bro gik i gang. To dage i november kan interesserede borgere komme tæt på det arkæologiske arbejde.
Læs mere
19. okt. 2017 09.40
Nu kan du følge byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro, livet på byggepladsen og de store maskiner i aktion på nærmeste hold. I forbindelse med byggepladsen på Frederikssund-siden har Fjordforbindelsen Frederikssund etableret...
Læs mere
12. okt. 2017 06.39
Her i oktober gentager vi ”På tur med projektchefen”, som er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på det store byggeri af Kronprinsesse Marys Bro.
Læs mere
5. okt. 2017 10.43
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner i 2019, bliver det med et såkaldt free flow betalingsanlæg, altså et betalingsanlæg uden bomme og hvor man ikke behøver at sænke farten, når man passerer. Fjordforbindelsen Frederikssund ønsker input fra markedet til betalingsanlægget inden det endelige udbudsmateriale offentliggøres og inviterer alle potentielle leverandører til informationsmøde om udbudsprocessen.
Læs mere
29. sep. 2017 10.45
Den kommende motortrafikvej skal på Tørslev Hage ligge under terræn. For at grave vejen ned skal der etableres støttevægge til at holde på jorden. Det arbejde begynder nu og står på frem til slutningen af foråret 2018.
Læs mere
15. sep. 2017 10.04
27 kollegaer fra det norske Vegvesen besøgte i går Fjordforbindelsen Frederikssund for at få inspiration om håndtering af støj og naboer i byggefasen.
Læs mere