1/12 2015

Sådan fik broen sit navn


At broen bliver døbt Kronprinsesse Marys Bro er ingen tilfældighed. Borgerne i Frederikssund og omegn har nemlig selv været med til at navngive den kommende bro over Roskilde Fjord.


Tilbage i marts 2015 udskrev daværende transportminister Magnus Heunicke en navnekonkurrence, hvor alle kunne komme med deres bud på, hvad den kommende bro skulle hedde. I samarbejde med Frederiksborg Amts Avis sendte Vejdirektoratet en navnestafet rundt til virksomheder, skoler og foreninger i lokalområdet.

447 borgere deltog i navnekonkurrencen, der kom 212 unikke forslag til et navn, og forslaget om at navngive broen efter Kronprinsesse Mary kom fra 43 borgere. Navnet blev offentliggjort på et pressemøde i november 2015 af nuværende transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

En særlig fremgangsmåde

Der går lang tid mellem, at broer skal navngives. Faktisk skal vi tilbage til 2000 for at finde den sidste danske bro, der blev navngivet. Dengang var det Øresundsbroen. Selvom det ikke er så tit, at der bliver navngivet broer, har man alligevel en bestemt fremgangsmåde. I Danmark navngives broer normalt ud fra to principper.

Enten får broen navn ud fra den geografiske placering – det kan være efter sund, bælt, fjord, dal eller andet, de passerer hen over. Det princip er blevet brugt i forbindelse med Alssund, Vildsund, Vejle Fjord broen, Langelandsbroen og sidst med Øresundsbroen.


Alternativt får bro navn efter en kongelig. For eksempel Frederikssunds egen Kronprins Frederiks Bro, Dronning Alexandrines Bro eller nu Kronprinsesse Marys Bro. Sidste gang dette princip blev brugt er tilbage i 1963, da broen over Guldborgsund blev navngivet Kong Frederik IX’s Bro.

8. dec. 2017 10.34
Måske har du bemærket de både, der de sidste måneder har haft hjemme på Roskilde Fjord. Bådene er en del af Fjordforbindelsen og det store anlægsprojekt. En af dem er Transfer Vessel, der sejler projektets medarbejdere ud til fjordens arbejdsområder.
Læs mere
14. nov. 2017 13.50
I dag besøgte finansminister Kristian Jensen, borgmester John Schmidt Andersen og lokalpolitiker Hans Andersen Fjordforbindelsen Frederikssund. De fik en gennemgang af projektet og en rundvisning på byggepladsen. For en stund var jakkesæt og slips skiftet ud med hjelm og sikkerhedssko.
Læs mere
8. nov. 2017 12.09
Fjordforbindelsen Frederikssund er klar til at finde den leverandør, der skal stå for Danmarks første free flow betalingsanlæg – altså et betalingsanlæg uden bomme og hvor man ikke skal sænke farten, når man passerer. Anlægget skal etableres ved Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord, der åbner i slutningen af 2019.
Læs mere
30. okt. 2017 11.20
De midlertidige dæmninger på begge sider af Roskilde Fjord står lige nu under vand, men heldigvis er vandstanden begyndt at falde. Snart kan vi begynde at pumpe vand væk, få overblik over og udbedre skaderne. Vores entreprenør var heldigvis godt...
Læs mere
25. okt. 2017 13.15
Tusindvis af genstande er blevet udgravet nær Frederikssund og på Hornsherred. Arkæologer fra Museumskoncernen ROMU har gjort store og små opdagelser, inden anlægsarbejdet med Kronprinsesse Marys Bro gik i gang. To dage i november kan interesserede borgere komme tæt på det arkæologiske arbejde.
Læs mere
19. okt. 2017 09.40
Nu kan du følge byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro, livet på byggepladsen og de store maskiner i aktion på nærmeste hold. I forbindelse med byggepladsen på Frederikssund-siden har Fjordforbindelsen Frederikssund etableret...
Læs mere
12. okt. 2017 06.39
Her i oktober gentager vi ”På tur med projektchefen”, som er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på det store byggeri af Kronprinsesse Marys Bro.
Læs mere
5. okt. 2017 10.43
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner i 2019, bliver det med et såkaldt free flow betalingsanlæg, altså et betalingsanlæg uden bomme og hvor man ikke behøver at sænke farten, når man passerer. Fjordforbindelsen Frederikssund ønsker input fra markedet til betalingsanlægget inden det endelige udbudsmateriale offentliggøres og inviterer alle potentielle leverandører til informationsmøde om udbudsprocessen.
Læs mere
29. sep. 2017 10.45
Den kommende motortrafikvej skal på Tørslev Hage ligge under terræn. For at grave vejen ned skal der etableres støttevægge til at holde på jorden. Det arbejde begynder nu og står på frem til slutningen af foråret 2018.
Læs mere
15. sep. 2017 10.04
27 kollegaer fra det norske Vegvesen besøgte i går Fjordforbindelsen Frederikssund for at få inspiration om håndtering af støj og naboer i byggefasen.
Læs mere